Posts tonen met het label ruimte. Alle posts tonen
Posts tonen met het label ruimte. Alle posts tonen

donderdag 1 januari 2026

Krachtig zacht

Een nieuwjaar ...
Ook dit nieuwjaar start voor mij
Met het Nieuwjaarsconcert

Dat krijg je mee
Hoort er dan "gewoon" bij
Maakt de start van het jaar compleet

Tegelijk mijmer ik
Mijmer ik over wat ik bedacht heb
Gevoeld heb, wat me past dit jaar

Natuurlijk onderneem ik
Ontwikkel ik me en ...
Ga ik van alles beleven 

Wel met respect 
Voor de jaren die er al waren
En de jaren die ik me hier nog wens

Wat ik rijk ervaar
Is dat met het groeien der jaren
Ik meer ruimte voel voor rust 

Rust en ruimte
Zonder kracht te verliezen 
En juist mildheid te laten groeien

Dat is denk ik 
Vandaag de dag ook 
Op diverse plaatsen welkom

Ik zie in mijn
Grote ouder wordende
Ruime diverse familie

Dat kracht
Er wel is en blijft
Waarbij blijvende felheid soms lastig is

Dat kan dan afbreuk doen
Die kracht wat verkleinen
Zachtheid is immers je rijkste kracht

De meest ver
Ver reikende kracht
Die een mens in zich heeft

Zachtheid raakt en inspireert
Neemt mee en motiveert 
Heelt, wens ik, waar nodig

Voor komend jaar
Laat ik mijn felheid nog meer los
Mijn zachtheid omarm en koester ik

Afgelopen jaar
Leerde mijn reflectie
Hoe goed dit mij en mijn omgeving doet

Krachtig zacht
Die weg groei ik op
Mijn zachtheid koesterend ...

Foto Helma Ketelaar

 

 

zaterdag 4 oktober 2025

Hier ...

Horend luister ik niet
Verdwaal ik in mijn
Tijden van weleer
Me steeds weer afvragend
Waar ik af ging
Waar ik weer op kwam
Om nooit meer weg te gaan
...

Foto Helma Ketelaar

 

donderdag 19 juni 2025

Nieuwe rituelen en ruimte

We deelden niet meer alle rituelen
Waar je me wel groot mee bracht
Hoewel jezelf
Daar ook met een "8 mei" blik naar keek 

Dat vond ik wel lastig
Daardoor waren er
De avond ervoor en op de dag zelf
Rituelen die ik ken, kende maar ... 

Daar heb ik ook niets gezegd
Voelde dat niet op zijn plaats 
Heb wel intens kennisgemaakt met
"In paradisum"

Wat Ma per se wilde horen
Als je de kerk uitgedragen werd
Ik hoorde en beleefde dat toen
Me heel rakend voor het eerst 

Heb het daarna zelf 
Vele malen gezongen 
Tijdens diverse rouwdiensten
Dat hielp verwerken

Tegenwoordig raakt het me zo
Dat als ik in een familierouwdienst zit
Ik alleen maar volschiet
En geen mooie noot kan meezingen 

"In paradisum" is het eerste nieuwe
Nieuwe ritueel dat je me meegaf
Je crematie was in Lelystad
Dat was een hele rit vanaf Weesp

Voor mij een hele rijke rit
Een rit met in 1988
Vele lege weilanden
Ruimte, veel ruimte

Die ruimte had ik nodig
Om daar mijn afscheidsbrief aan jou
Voor die hele grote groep
Familie en bekenden uit te spreken

Die rit naar Lelystad voel ik gewoon nog
Heb ik zo helend ervaren
Waardoor ik mijn woorden kon zeggen
Je dichtbij kon voelen 

Nog altijd rij ik die rit
Graag naar je toe
Het is er wat minder leeg
Die ruimte voel ik nog steeds ... 

Foto Helma Ketelaar

 

maandag 7 oktober 2024

Het kan er weer ...

Wat maakte dat het ...
Dat vraag ik me nu af

Wat leerde ik dan ...
Ik was zo onderweg

Wat is er nu weer ...
Er is ruimte en ik ga

Wat beleef ik straks ...
Het leven weer compleet

Foto Helma Ketelaar





zaterdag 8 oktober 2022

Julia Frank: ik had graag eerder van je geleerd!

Hoewel ik al enige tijd, jaren geleden, vermoedde dat ik ooit zou scheiden. Dacht ik in die dubbende periode wel na over dat scheidingsproces op zich, maar heel weinig over de periode daarna.

Nu zijn die scheidingsperiode en vooral ook die periode daarna verwarrender geweest dan een mens zich wenst. Misschien maar goed, dat ik daar niet te diep over nagedacht heb.

Éen ding vind ik achteraf wel minder goed van mezelf. Ik had me natuurlijk kunnen bedenken dat ik na mijn scheiding ... in een nieuwe relatie ... ik was toen midden 40 .. wel te maken kon krijgen met een zogenaamd "samengesteld gezin". Zelf was ik met 25 jaar moeder geworden en vond mijn scheiding plaats toen onze zoon 19 jaar was. Dat was niet overal zo.

Ik had van een kort na een scheiding startend samengesteld gezin weinig tot geen voorbeelden.

Zo gebeurde het, dat ik in een voor mij écht warrige tijd, zo'n 3/4 jaar na mijn scheiding, een hele fijne aantrekking voelde tot een mooie, aardige, slimme man. Zijn zoon was ruim 7 jaar jonger dan de mijne.

Deze jongen had snel mijn hart gestolen en ik heb hem bijvoorbeeld onder meer mogen helpen met het kaften van zijn eerste schoolboeken. Ruim 8,5 jaar mocht ik betrokken zijn bij zijn leven. Dat was mijn grotendeels een waar genoegen en soms ook een grote puzzel.

Als ik dan las van alleen maar vrolijke "bonusmoeders" waarbij alles soepel liep, zoals iedere betrokkene het wenste, dan voelde ik me flink tekort schieten!

Eerst zag ik mijn "stiefzoon" in het huis van zijn vader, later kwam hij in het huis van zijn vader en mij. Dat bleek een grote verandering. Hoe goed wij, en zeker ook ik, het bedoelden. Die stap was voor allemaal echt uitdagend.
Opeens liep het contact onderling op een nieuwe manier en golden er toch wat andere regels. Dat was wennen. Ik heb daar mijn best voor gedaan. Wij hebben ons best daarvoor gedaan. Toch had het anders gekund. Ik miste een rolpatroon en eigen ervaring, als ik er nu op terugkijk.

Inmiddels heb ik er veel over gelezen, recensies over geschreven en over nagedacht.

Ik vond het ook lastig om in mijn eigen verwarrende tijd, waarin ik zo blij was dat er weer liefde en passie was, mij in mij nieuwe situatie mij passend te gedragen. Het was een uitdaging voor me, doordat bij die zo gewenste liefde en passie ook voor mij onbekende rollen hoorden. Die rollen wilde ik graag passend bij alle betrokkenen, inclusief mezelf, goed invullen. Ook ik kan blijkbaar niet alles tegelijk. Ik was best wat zoekende. 

Nu, jaren later, werd ik verrast door een prachtig boek over onder meer het starten van een samengesteld gezin. Dit boek leerde ik door mijn diverse activiteiten onverwachts kennen. Voor mij een hele waardevolle ontdekking.

Foto Helma Ketelaar

Notabene een boek uit 1920 van een auteur die ik nog niet eerder kende: Julia Frank (1893-1926)

Van De Cirkel, in 1920 uitgegeven door A.W. Sijthoff's Uitgeversmaatschappij te Leiden, heb ik de tweede druk gelezen. Dit was niet het eerste boek van Julia Frank.
Eerder schreef ze al Het onvolmaakte, waarvan lovende recensies achterin De cirkel te lezen zijn.

Foto Helma Ketelaar

Ik heb De cirkel bijna in een ruk uitgelezen. Heerlijk geschreven. Open over relaties en seksualiteit. Én over de start van haar tweede relatie. Die relatie betekende de start van haar samengestelde gezin, waarin ze stiefmoeder werd van een jongen. Die jongen kende ze al en ze hadden inmiddels een hechte band. Toch bleek de stap om samen in het huis wonen, waar de jongen en zijn vader al woonden, een hele grote en rakende stap.
De moeite, die het kostte, om het eerst zo makkelijk lijkende evenwicht in het huis te vinden, beschrijft ze raak, empathisch, invoelbaar, herkenbaar en open. 

Het zegt mogelijk nog meer over mij dan over haar. Ik had dit open prachtige boek van een jonge schrijfster (het is voor haar 27ste geschreven) uit die tijd niet verwacht. Wel had ik het graag jaren eerder van haar gelezen.

Een samengesteld gezin, in wat voor een vorm of verband dan ook, kan voor alle partijen warm zijn. Het is tegelijk ook een ware uitdaging, die je ook echt onder ogen mag zien. Een uitdaging, die het waard is om aan te gaan. Wat mij betreft wel beter voorbereid dan mijn eerste poging.

Voor de stiefouders onder de lezers: een mooie stiefouderdag morgen!

Foto Helma Ketelaar



zondag 10 juli 2022

Én dan blijkt er zomaar een vers nieuw pad!

Nog geen twee maanden geleden schreef ik mijn blog: "Het oude, overvolle kastje kan en gaat van slot en wordt opgeruimd."

Enige tijd daarvoor had ik mijn studie al gepauzeerd, omdat ik merkte, dat ik behoefte had aan ruimte en verdiepen.

Hoewel leven vanuit "niet zeuren en doorgaan" mij ook echt wel bekend is, én mij ver bracht, heb ik nu weer eens heel goed ervaren, dat ruimte nemen en verdiepen waardevol is.

Mijn keuze om even stil te staan, mijn levensverhaal en drijfveren opnieuw te bekijken, te delen en te ordenen was goud waard.

Dat oude, overvolle kastje is niet meer.

Mijn blik is weer open en ik kies vanuit mezelf wat er is en gaat zijn.

Inderdaad: ruimte nemen en verdiepen geeft zicht op veel meer aantrekkelijke afslagen op een levensweg. Dat geldt ook voor mij.

Ik orden nu vanuit mijn nieuwe keuzes mijn verdere weg, waarin ik plaats houd voor ruimte en verdiepen. Dit geeft me zo'n mooi zicht op wat er nog meer is; dat houd ik vast. 

Vanuit deze ruimte en verdieping creëer ik mijn actieve leven voor de komende jaren.
Want ... té stil zitten ervaar ik voor mij niet als een fijn leven. Ik zeg weleens: "Ik heb geen brief geschreven om hier te zijn. Ik was hier opeens. De luxe is, dat mijn wieg op een heel mooi stukje van deze aarde stond en van dit leven, mijn leven, maak ik hier vanuit mijn drijfveren een mooi en waardevol leven. Daarbij kijk ik graag naar een groeiende, bloeiende geranium, terwijl ik ondertussen van alles en nog wat onderneem."

Er is altijd weer een mooi pad, een nieuw pad, met diepte, dat uitdaagt om te ontdekken ...

Foto: Helma Ketelaar



 

 


zondag 20 december 2020

Houd elkaar (in gedachte en gevoel) juist nu vast

Het is een bijzonder jaar. Mensen zijn een beetje "kort voor de kar", zei een van mijn studenten me laatst.

Die uitdrukking was nieuw voor me: "kort voor de kar". Dat gezegde past voor mij wel in deze tijd. Juist nu we elkaar zo nodig hebben, lijkt dat "samen" mij hier en daar soms wat verder weg. 

Niet overal gelukkig. Ik merk mijn eigen directe kring warmte, meeleven en begrip. Echte aandacht voor elkaar; met ruimte en respect voor de ander. Laten weten dat je er, ook op afstand, echt bent.

Tegelijk ervaar ik ook wel in de samenleving dat het geduld wel eens even weg kijkt. Dan "lijkt" in mijn beleving het "er samen voor staan" in deze uitdagende tijd ons niet te lukken. Dat "lijkt" zo, denk ik, want ook "die anderen" beleven deze tijd op hun manier uitdagend en mogelijk voor hun gevoel als perspectiefloos en lastig.

Dit jaar zijn we misschien allemaal wel op zijn tijd ergens door anderen als "kort voor de kar" ervaren. Dat is naar mijn idee juist nu wel erg jammer.


Vandaar mijn kerstwens voor dit jaar
 

Houd elkaar

(in gedachte en gevoel)

Juist nu vast 

Dat is volgens mij, het beste wat elkaar kunnen geven.

Maak er mooie, bijzondere dagen van deze week!

Foto: Helma Ketelaar