Posts tonen met het label ontdekken. Alle posts tonen
Posts tonen met het label ontdekken. Alle posts tonen

zaterdag 14 juni 2025

Weer dichtbij, Pa

Gisteren was je in Amsterdam
Zo echt
Zo maar 
Zo heel dichtbij

Misschien weet je of voel je het
Je hebt een pracht achterkleinzoon
Die net als jij graag praat en lacht
Het "praten" is nog wel "gebrabbel"

Hij kijkt met interesse rond
Gek op bomen en natuur
We denken dat we hem zien denken
Merken zijn aandacht voor licht, geluid en muziek

Net als jij is hij open naar mensen
En ontmoet hij ze graag
De wereld leert hij rustig kennen
Onder de boom en op het gras vandaag

Deze warme zomeravond was ik met je kleinzoon
Op zijn balkon in gesprek
Waar parkieten en zwaluwen vlogen
Terwijl wij terugblikten, ook naar jou ...

Je achterkleinzoon heeft prachtige ouders
En een wereld vol liefde om hem heen
We gaan hem zeker over je vertellen
Je liefde, gedachten en warmte doorgeven

Je kleinzoon kijkt er naar uit
Om net zoals hij als kleintje met jou
Hand in hand naar de molen liep
Zich zo warm en welkom voelend

Straks met zijn eigen zoon, jouw achterkleinzoon
Hand en hand
Verder de wereld te verkennen
Ook dan ben jij weer dichtbij ...

Gisteren was je in Amsterdam
Zo echt
Zo maar 
Zo heel dichtbij
 

Foto Helma Ketelaar


 


woensdag 13 november 2024

Blijvende speelsheid

Nog even ...
Ik heb geduld
Dan ontmoet ik je hier
In deze wonderlijke wereld

Waarin je ...
Wens ik je graag
Ontspannen en speels
Op jouw hele eigen manier

Kennis maakt ...
Ontdekken gaat
En veel je spel spelen
Met ballen, kleuren, divers geluid

Je geeft mij ...
Weer het oog voor
Het spel, kleur en geluid
En brengt zo mijn speelsheid terug

⚾️🪇 Mooi  🪇⚾️


Foto Helma Ketelaar

zondag 10 juli 2022

Én dan blijkt er zomaar een vers nieuw pad!

Nog geen twee maanden geleden schreef ik mijn blog: "Het oude, overvolle kastje kan en gaat van slot en wordt opgeruimd."

Enige tijd daarvoor had ik mijn studie al gepauzeerd, omdat ik merkte, dat ik behoefte had aan ruimte en verdiepen.

Hoewel leven vanuit "niet zeuren en doorgaan" mij ook echt wel bekend is, én mij ver bracht, heb ik nu weer eens heel goed ervaren, dat ruimte nemen en verdiepen waardevol is.

Mijn keuze om even stil te staan, mijn levensverhaal en drijfveren opnieuw te bekijken, te delen en te ordenen was goud waard.

Dat oude, overvolle kastje is niet meer.

Mijn blik is weer open en ik kies vanuit mezelf wat er is en gaat zijn.

Inderdaad: ruimte nemen en verdiepen geeft zicht op veel meer aantrekkelijke afslagen op een levensweg. Dat geldt ook voor mij.

Ik orden nu vanuit mijn nieuwe keuzes mijn verdere weg, waarin ik plaats houd voor ruimte en verdiepen. Dit geeft me zo'n mooi zicht op wat er nog meer is; dat houd ik vast. 

Vanuit deze ruimte en verdieping creëer ik mijn actieve leven voor de komende jaren.
Want ... té stil zitten ervaar ik voor mij niet als een fijn leven. Ik zeg weleens: "Ik heb geen brief geschreven om hier te zijn. Ik was hier opeens. De luxe is, dat mijn wieg op een heel mooi stukje van deze aarde stond en van dit leven, mijn leven, maak ik hier vanuit mijn drijfveren een mooi en waardevol leven. Daarbij kijk ik graag naar een groeiende, bloeiende geranium, terwijl ik ondertussen van alles en nog wat onderneem."

Er is altijd weer een mooi pad, een nieuw pad, met diepte, dat uitdaagt om te ontdekken ...

Foto: Helma Ketelaar



 

 


zondag 21 februari 2021

"Bewaak de deur van je geest"

De titel is een van de vele waardevolle tips die Giel Beelen in zijn boek #KUKURU  De 10 grootste lessen tot u toe ons meegeeft.

Eerlijk gezegd was ik wel wat verbaasd, toen ik in #Trouw las dat #GielBeelen  voor de #MaandvandeSpiritualiteit een essay over de 10 grootste lessen op het gebied van #zingeving had geschreven. 

Ik herinnerde me wel, dat Giel Beelen eerst, volgens mij, weg was bij de radio en toen toch als dj ook weer terug was bij de radio. Ook bedacht ik, dat hij natuurlijk een aantal keren had meegedaan aan #SeriousRequest. Ik kan me voorstellen, dat zo'n ervaring je ook wel aan het denken zet.

Daarnaast had ik Giel Beelen een tijdje terug gezien bij #Firstdates Dat vond ik ook wel een moedige stap van hem. Hij was daar in mijn herinnering heel open en naturel aanwezig. 

En nu is er #KUKURU. In het boek KUKURU laat Giel Beelen de lezer ervaren wat een open mind en je open stellen voor andere inzichten jou in je dagelijks leven op kan leveren.

Het boek #KUKURU is heerlijk overzichtelijk, ik zou bijna zeggen "rustig" geschreven, terwijl ik in alle bladzijden absoluut de energie van Giel Beelen herken. In de Podcasts, die hier ook wel bij horen, en die mij persoonlijk iets te lang duren, bruist het van betrokkenheid en plezier in de, vaak gedeelde, ontdekkingen.
Dat plezier van de doorleefde ontdekkingen, die Giel Beelen met ons wil delen en ons wil meegeven, spatten beslist ook van de bladzijden van KUKURU af. KUKURU kent daarbij ook een mij aansprekende nuchterheid: "KUKURU staat voor de goeroe die in ons allemaal zit. Je bent al goed genoeg!"

Ik vind het heel knap, dat ik het enthousiasme, dat ik van Giel  Beelen meeneem uit zijn Podcasts en zijn dj-werk, door hem ook in KUKURU De 10 grootste lessen tot nu toe zo herkenbaar, helder en inspirerend op papier is overgebracht. Zonder het overzicht en de hanteerbaarheid voor de lezer geweld aan te doen.
KUKURU biedt lessen en doorleefde inzichten, die je, als je dat wilt en het je past, de weg kunnen wijzen naar een nog fijner leven.

Giel Beelen, wat heb je ongelooflijk veel gelezen, inspiratie opgedaan tijdens workshops en andere sessies en aan mensen open en luisterend gevraagd wat hen geraakt en gebracht heeft.

Al lezend dacht ik vaak: "Oh, dat moet in de blog". Waarna ik het eigenlijk zonde vond, om het al weg te geven. Ik ga er dus nog wat over schrijven met de bedoeling, dat mensen alleen maar meer geïnteresseerd worden, want dat is KUKURU De 10 grootste lessen tot nu toe volgens mij gewoon waard.

Een van je uitspraken, die ik zeker meeneem uit KUKURU is: "Bewaak de deur van je geest! En zorg ervoor dat er positiviteit is om binnen te laten". Daar ben ik het beslist mee eens. Het is waardevol om je daar bewust van te blijven. 

Zoals mijn lezers wel weten, heeft het stoïcisme mij geraakt. Daar schrijft Giel Beelen ook over én hij voegt er muziek aan toe: 'Let it be'.

KUKURU is niet alleen dit boek, KUKURU leeft, gaat voort en heeft ook een website, podcasts en blijvende informatie over Handige tools voor een optimaal leven.

Ik zou zeggen, sluit je aan, lees wat het Giel Beelen al heeft gebracht, neem de tijd deze Tien grootste lessen tot nu toe tot je door te laten dringen en kies jouw te vervolgen levensweg eruit. Voeg, wanneer je dat wilt, er zelf wat aan toe. Dat past bij KUKURU.

Foto Helma Ketelaar