Posts tonen met het label Pa. Alle posts tonen
Posts tonen met het label Pa. Alle posts tonen

zaterdag 14 juni 2025

Weer dichtbij, Pa

Gisteren was je in Amsterdam
Zo echt
Zo maar 
Zo heel dichtbij

Misschien weet je of voel je het
Je hebt een pracht achterkleinzoon
Die net als jij graag praat en lacht
Het "praten" is nog wel "gebrabbel"

Hij kijkt met interesse rond
Gek op bomen en natuur
We denken dat we hem zien denken
Merken zijn aandacht voor licht, geluid en muziek

Net als jij is hij open naar mensen
En ontmoet hij ze graag
De wereld leert hij rustig kennen
Onder de boom en op het gras vandaag

Deze warme zomeravond was ik met je kleinzoon
Op zijn balkon in gesprek
Waar parkieten en zwaluwen vlogen
Terwijl wij terugblikten, ook naar jou ...

Je achterkleinzoon heeft prachtige ouders
En een wereld vol liefde om hem heen
We gaan hem zeker over je vertellen
Je liefde, gedachten en warmte doorgeven

Je kleinzoon kijkt er naar uit
Om net zoals hij als kleintje met jou
Hand in hand naar de molen liep
Zich zo warm en welkom voelend

Straks met zijn eigen zoon, jouw achterkleinzoon
Hand en hand
Verder de wereld te verkennen
Ook dan ben jij weer dichtbij ...

Gisteren was je in Amsterdam
Zo echt
Zo maar 
Zo heel dichtbij
 

Foto Helma Ketelaar


 


dinsdag 15 april 2025

Weer oranje, Pa ... Even in gesprek met mijn vader

Niet voor de komende Koningsdag
Niet zomaar oranje
Wel, Pa
Om je ook nu dichtbij te voelen
Bij mijn stappen
Bij mijn leven
Ja, ook bij mijn tweede boek

Voorjaar 2020
Kleurde mijn kamer oranje
Mijn tweede master behaald
De eerste kon ik je in 1988
Nog net vertellen
Vieren deed ik zonder je
Ook toen in De Jonge Haan, nu De Eendracht

Rijk was het gevoel
Toen ik deze bloemen zag
Je voelde gewoon naast me
Dus ik nam ze mee
Weet dat onze vele, vele gesprekken
Mijn woordvaardigheid deed groeien
Tot en met nu ... De dag is immers altijd langer dan vandaag🙏💓

Foto Helma Ketelaar

 

 

 

zondag 21 april 2024

Mijn levenlang leer je mij

Lieve pa,

De afgelopen maanden – weken
en ik dacht dagen …
die dagen …
die dagen waren het niet.

In de abstractie van maanden
maanden – weken
stoeide ik met het bereiken
het bereiken van dat
dat wat jij net niet
net niet bereikte.

Had wel van anderen gehoord
nee … had geluisterd naar
wat zo’n doorleving met hen
met hen ooit deed
weet nu,
dat ik het niet …
niet echt gehoord
niet …
niet echt gevoeld had.

Vandaag voel ik,
dat ik …
nu ik het …
nu ik het al een paar weken ben
dat eigenlijk hét precieze
dat hét precieze moment
toch bijna ongemerkt
bijna ongemerkt in het dagelijkse …
mijn dagelijkse leven …
over …
over is gegaan.

Vandaag voel ik
voel ik hoe rijk
hoe rijk ik dit behalen
dit behalen van …
van die leeftijd
die leeftijd, die
die onverwachts
voor velen onverwachts
niet …,
nee nooit …
nooit de jouwe werd …

Hoe rijk ik …
hoe rijk ik ben …
rijk met een warme groep
warme groep dierbaren in …
in mijn leven
met wie ik mijn geworstel soms
soms heb kunnen delen
en recent heel mooi en warm
mooi en warm vierde
dat ik wél 66 werd …

Door mijn geworstel
mijn geworstel
met jouw vroege
jouw vroege …
vroege zo onverwachtse dood

leerde je mij nu
nu …
leerde je mij na jaren
na jaren
leerde je mij nu …
nu mij beter zien
hoe … rijk … mijn … leven … is

 

Dank je wel, pa …

 

Foto Helma Ketelaar van kaartcreatie Wijnanda Hoetmer

 

maandag 11 maart 2024

Zo ... alleen ...

5000 mensen om me heen

En tegelijk zo alleen

5000 mensen met hetzelfde doel

Slagen na de studie

 

5000 mensen om me heen

En tegelijk zo alleen

Toen ik naar voren mocht

Om naar huis te bellen

 

5000 mensen om me heen

En tegelijk zo alleen

Nog erger alleen dan ...

Ik die ochtend eerder kon bedenken

 

5000 mensen om me heen

En tegelijk zo alleen …

 

Met 5000 mensen in mijn rug

Hoorde ik alleen dat wat ik daar net ...

Zomaar dacht ...
Dacht ik …

Zomaar wist ...
Dacht ik …

 

Met 5000 mensen in mijn rug

Hoorde ik alleen dat ...

Wat voor altijd zo was ...

Zo ... alleen ...

 

...

 

 

Foto Gini Ketelaar in bezit Helma Ketelaar

woensdag 8 februari 2023

Gedachten, vrije gedachten

Gisteren sprak ik met tante Gini over het ontstaan van mijn poëzie. In dat gesprek realiseerde ik me dat mijn poëzie voorkomt uit mijn vele gedachten die ik vaak heb. Eigenlijk al van kleins af aan. Als er even ruimte was om te zijn en te denken. Want ook in mijn jeugd had ik soms de behoefte aan de ruimte en vrijheid om iets open en op mijn manier, vanuit mijn kijk op leven te overdenken. Niet zozeer om ergens over te piekeren, maar om te achterhalen wat mijn eigen visie was op wat ik hoorde en meemaakte.

Ik herinner me een wandeling aan de hand van mijn vader naar de kerk. Ja, wij gingen iedere zondag naar de RK kerk in Weesp. Na mijn eerste heilige communie ging ik zelfs weleens bijna dagelijks met mijn vriendinnetje Annette nuchter naar de kerk. Voor schooltijd was dat. Dan namen we onze ontbijten mee en aten die later gezellig samen op school op. We waren een van de laatsten die dat nog deden. Ik herinner me wel hoe we dan 's morgens onder de poortjes door van de straten waar we woonden naar de kerk liepen.

Een van die zondagochtenden liep ik net bij de pastorie toen ik me afvroeg, waarom ik als meisje niet de keuze had om wel of niet misdienaar te worden. Ik liep weer aan de hand van mijn vader. Met mijn vader heb ik van jongs af aan veel gesprekken voert. Die vele gesprekken hebben me vrij leren denken. Daar ben ik hem tot de dag van vandaag, en ik weet zeker ook morgen nog, heel dankbaar voor. Over van alles hadden we het.

Die zondagochtend zei ik hem, lopend langs de pastorie, dat ik het vals vond, dat ik niet kon kiezen of ik misdienaar werd of niet, omdat ik een meisje was. Mijn vader was wel wat verbaasd over mijn vraag. Tegelijk ook blij met die vraag. Dat verraste me. Hij vertelde me, dat die week net was besloten, dat meisjes nu ook misdienaar konden zijn. Dus ik kon me opgeven ...
Tot zijn grote teleurstelling ging ik dat beslist niet doen. Ik was wel blij, dat ik dat nu als meisje toch ook kon kiezen.

Vrijheid om mijn eigen weg te kiezen. Dat leerde ik woorden geven door de vele gesprekken met mijn vader. Ik denk dat ik mede door onze vele gesprekken ook op school niet alles voor zoete koek aan nam.

Ook jong vond ik wandelen en buiten lopen al prettig om in de rust van het moment de dingen die ik hoorde, zag en leerde te overdenken. Ik kan me herinneren dat ik met mijn godsdienstschriftje in de hand op zaterdag naar huis liep. We mochten er iets in kleuren, geloof ik. Tijdens dat naar huis lopen met dat schriftje in mijn hand, dacht ik iets als: "Ze zeggen nu wel, dat Jezus ons als zijn schaapjes steeds leidt, maar volgens mij kies ik nu toch echt zelf waar ik loop, wat ik denk en wat ik wil."

De muziek gaf mij ook jong bij dat denken al uitlaatkleppen. Mijn liedjesschrift van, ik geloof de vierde klas lagere school, heb ik dan ook nog. Dat verhuis ik koesterend steeds met me mee. Tante Gini vertelde ik gisteren in ons gesprek ook, dat één lied daaruit me het dierbaarste is. Een lied dat ik zo welkom leerde: "Die Gedanken Sind Frei"

Vandaag heb ik eindelijk eens gecheckt of klopte wat ik me daarbij herinner. Dat dit lied ook in de concentratiekampen werd gezongen. Het heerlijke van internet is, dat dit nu makkelijker na te gaan is. Ik vond de informatie via Amnesty bij de informatie over de Nacht van de Vrijheid
Er valt veel te lezen over dit lied, dat zijn oorsprong vond in de periode van de boerenoorlogen in Duitsland rond 1500. Het lied werd volgens de Nacht van de Vrijheid Amnesty site ook inderdaad in de concentratiekampen gezongen en was door Hitler verboden. Dat heb ik dus goed onthouden. Ik las verder op de site van Amnesty dat het "één van de eerste protestsongs, een aanklacht tegen censuur en controle" is.

Het lied "Die Gedanken Sind Frei" en die toelichting die ik er volgens mijn herinnering bij kreeg, waren toen al direct waardevol voor mij. Het gaf me vanaf het moment, dat ik het lied leerde een gevoel van herkenning. Van door mij gewenste vrijheid. Vrijheid van gedachten. Een rijk goed. Een basis voor veel. Ik herinner me dat ik blij was om een lied te leren, dat ik zo dichtbij mezelf voelde zijn.

Foto Helma Ketelaar van haar Lagere school liedjesschrift





zondag 8 september 2019

Pa, onderweg in Jouw vandaag..


Vandaag reis ik door Jouw vandaag
Die Jouw vandaag
Is mijn ontdekkingstocht vandaag

Voor jou werd die reis
Niet zomaar gisteren
Maar veel sneller dan wij dachten
Dan jij of wie dan ook dacht
Werd de reis van Jouw vandaag
Voor altijd gisteren.

Vandaag,
Mijn vandaag
Mijn reis
Vanuit mijn reis
Speur ik naar Jouw vandaag
1988

Hoe zat je hier
Wat zag je hier
Wat voelde je hier
Wat dacht je hier
Wat droomde je hier

Je voelt dichtbij
Dat ben je steeds
Nu zo intens
Ik ga de komende dagen
Van iedere vandaag
Een prachtig
Gisteren maken

Een vandaag
Een morgen
En vele gisteren
Met jou
.....
Een ....

Mijn levenlang

Foto Helma Ketelaar