Posts tonen met het label woorden. Alle posts tonen
Posts tonen met het label woorden. Alle posts tonen

donderdag 17 april 2025

De waarde van poezie albums

Ieder mens heeft zo zijn ankers in het leven. Mijn grootste ankers waren en zijn mijn vader en mijn oma. Ik ben haar 4de kleinkind en 1ste kleindochter, er volgden nog 25 kleinkinderen na mij. Zij heeft zelf, 15 kinderen binnen 19 jaar gebaard.

Én ieder kleinkind heeft eigen warme herinneringen aan haar. Hoe knap is dat!

Een tante van me, die "De dag is langer dan vandaag" al in haar bezit heeft, zei me van de week over mijn bundel: "Niet alles rijmt ... ".

Klopt, rijmen is niet altijd mijn stijl.
Haar opmerking deed me met genoegen terugdenken aan de poezie albums van weleer.

Die poezie albums zijn zeer waardevol voor me.
Ik heb nog de oude van mijn moeder, waarin een liefdesverklaring te lezen staat. Jaren later had ik een eerste vakantievriendje ... zoon van die man die door het oorlogsgeweld in Rotterdam bij mijn overgrootmoeder bij kwam en daardoor veel in het gezin van mijn oma was. En mijn moeder leuk vond 😉. (Zij hem minder)

Zelf heb ik in het verleden 1,5 poezie album gevuld gekregen en ik heb ze nog steeds bewaard. Ja, ook in mijn eerste poezie bundel staat een soort huwelijksverzoek; was in de 5de klas.

Mijn tweede poezie album opende tot mijn grote genoegen mijn oma, ze had toen iets meer tijd, met dit door haar voor mij gekozen en geschreven gedicht:

Foto en album Helma Ketelaar   
 

Woorden die haar pasten en mij passen. Woorden die ik ook bij haar afscheid in mijn speech heb herhaald. Woorden die ik nu ook geraakt deel.

🍀🌹🍀Wat kunnen je passende woorden je goed doen🍀🌹🍀

 

zaterdag 25 mei 2024

Dank

Door jouw dood

Leer ik jouw woorden kennen

 

Je woorden en je leven,

Die passen bij je gezelschap

 

Je gezelschap tezamen

Onder jullie steen

 

Je open, zelfstandige mind

Je doorleefde, jonge woorden

 

Geven ook 100 jaar later

Een rijkdom aan inzichten

 

Een rijkdom aan gedachten

Door jouw voortreffelijke, rake woorden

Foto Helma Ketelaar
De cirkel Julia Frank (1920)
Uitgegeven A.W. Sijthoff's Uitgeversmaatschappij
 

 

Lees ook de Blog: “Julia Frank: ik had graag eerder van je geleerd!
(Helma_blogt 8-10-2022)
 

 

zaterdag 24 februari 2024

Zoals het gaat … ging

Hoe te gaan leven …

Ik had er nooit zo over nagedacht
Ging nieuwe wegen
Die ik dichtbij niet eerder
Niet eerder had gezien
Dus ging ontdekken
Ontdekken vanuit nieuwsgierigheid
Ontdekken wat er bij me paste
Ontdekken wat er bij zou passen
Ontdekken wat bij mij zou blijven passen

Hoe te gaan leven …

Uitgangspunt was me helder
Helder wat mijn drive was
Mijn talenten ontwikkelen
Verder ontwikkelen
Voor mezelf
Én zo
Dat mijn talenten
Mijn ontwikkelende talenten
Ook anderen …
Andere mensen
De samenleving
Goed konden doen

Hoe te gaan leven …

Ik vond een plek
Een eigen plek om te wonen
Om te landen
Om te merken dat ik rust
Rust nodig had
Om tot mezelf te komen
En verder te gaan

De eerste studie
Die studie was niet voor mij
Dat ene vak wel
Maar ja …
Wat kon je daarmee?

Want mijn andere doel
Mijn doel was en is
Zelfstandig mijn eigen geld
Mijn eigen inkomsten
Mijn eigen levensonderhoud verdienen

Hoe te gaan leven …

Dat was nieuw
Dat was me wel duidelijk
Dat was mijn weg
Durf tekort voor dat ene vak
Dus dat bleef “hangen””
Niet passende studie gestopt
Andere studie gestart
Paste zeker
Bood kansen voor maatschappij
En voor mijn inkomsten
Boeiend vak …
Niet dat ene vak …
Dat bleef (nog) “hangen”

Hoe te gaan leven …

Geraakt door een man
Een man die me leek te passen
Daar kwamen snel
Snel signalen
Niet passende signalen

Ik wist geen weg
Het paste soms ook wel wat
Ik puzzelde
Voelde maar wist niet
Weet nu dat ik dit deel
Dit levensdeel
Niet goed
Niet goed doordacht had

Door wat niet paste …
Was het échte gesprek er niet
Tegelijk wel oprechte aardigheid
Aardigheid voor elkaar én
Het ontstane gezin
Dat toch ook warm was
Moederschap …
Hoe mooi
Ook waardevol
Hoe fijn om te beleven
Hoe rijk
Elke dag weer

Hoe verder te gaan leven …

Alleen …

Het bleef niet passen
Dat bevestigde het leven
Het mij zo dierbare leven
Mij steeds weer

Dus die stap kwam
Waar ook ik geen ervaring in had
Waarin ik
Ik weinig compassie ontving

Zelf de weg moest uitvinden
Geraakt …
Onzeker …
Onzeker over alles …
Diep geraakt …

ÉN Toen
….
Kwam mijn moederschap
Ook nog voor de grootste
De grootste uitdaging te staan
Lange uitdaging …
Maar …
Onderweg had ik wel
Wel tijdelijke hulptroepen
(hoewel een samengesteld gezin
niet altijd zo voelt)


Die uitdaging in mijn
Mijn moederschap ging voorbij
Voorbij zonder dat
Dat wat we
Wat we écht
Écht hebben moeten
Moeten vrezen
Gelukkig zónder dat

Dit besef geeft
Geeft dagelijks nu
Dagelijks een extra besef
Hoe dierbaar leven
Hoe dierbaar leven je
Dierbaar leven me kan zijn
Is …

Hoe verder te gaan leven …

Dat ene vak
Heb ik ergens nog
Nog kort omarmd
Maar het leven
Mijn leven gaf er toen
Toen geen ruimte voor
Dus ik deed het weg
Dacht dat het daarna
Teveel tijd zou
Zou kosten
Ik er te oud voor was
Terwijl ik wel een andere
Een andere grote studie
Gericht op werk en inkomen
Afrondde
Afrondde ook al
Ook al was mijn leven
Mijn liefdesleven
Niet écht dát
Dát wat bij mij paste
En werd
Werd mijn leven
Mijn leven opeens
Tijdelijk …

Tijdelijk instabiel
Door een appende
Een appende jonge fietser

Hoe verder te gaan leven …

Mijn woorden kwamen terug
Mijn poëzie begon weer
Ik droeg ze uit
Ik draag ze uit
Ik deel mijn woorden
Ik neem ze op
Op in de studio van mijn zoon
Mijn zoon die in de coronatijd
Zorgde voor passende creaties
Rondom mijn woorden
En zo ontstond
“Helaas niet voor mij”

En kreeg
En krijgt mijn levensmotto
“De dag is langer dan vandaag”
Voor mij steeds meer inhoud
Steeds meer diepte
Steeds meer duidelijkheid
Voor hoe ik
Ik in het leven
Mijn leven
Mijn leven wil staan
Sta
Wil blijven staan

En
Ontstond er rust
Stabiliteit
Een goede voedingsbodem
Voor de komende
Komende zeg 30 jaar
(je (ik) weet maar nooit)

Hoe verder te gaan leven …

Ik ging een paar dagen weg
Niet zo ver
(milieu heeft niet erg geleden)
Haalde bevestiging uit
Bevestiging uit Jane Austen
Pride & Prejustice in Leiden
Wat een musical
Wat een cast
Wat een vrouwen
Wat een energie die avond


Ik zag dus
Ik zag dus ook…
Leiden op Valentijnsavond
En had de ruimte om te zien en te voelen
Dat wordt gekleurd
Door wat ik nu
(tot mijn grote plezier)
Zie bij mijn jong en zijn lief

Ook gekleurd
Door

Wat dat ene vak
Waar ik toch weer wat aan rook
Wat dat ene vak
Mij heeft doen inzien
Mij doet inzien
Wat

Mijn eigen studenten
Mij deden voelen
Mij doen voelen

Het kan altijd nog

Hoe verder te gaan leven …

Goed
Gewoon goed!
Het schaken weer omarmd
De woorden blijven wijzen
Blijven komen
(ook nu)
Mijn werk blijft
Mijn werk blijf ik nog graag doen
Graag doen voor
Voor inkomsten
Ook voor inspiratie
Én ik zie zeker
Zeker maatschappelijk nut

Dat ene vak
Dat vak IS ER
Is IN MIJN Leven
Dat past
Dat verrijkt
Dat blijft
En als mijn leven
Lang en helder is
Gaat het wat moois
Wat moois opleveren
Onderweg is elk uur
Psychologie studie
Mijn psychologie studie
Een waar feest
Voor mij
Een echt waar feest

 

Hoe verder te gaan leven …

Het moederschap is rijk
Mijn sociale kring ook
Mijn zelfkennis én
Zelfvertrouwen gegroeid
Naast alle moois
Is er zeker nog een grote wens

Een passend levensmaatje
Om deze mooie levensfase
Mee te genieten
Mee te beleven
Mee te delen

Ook dat
Ook dat gaat
Ook dat gaat er
Dat gaat er vast zijn


Foto Gini Ketelaar in bezit van Helma Ketelaar



 

 

zaterdag 20 augustus 2022

20 jaar terug ging ik op reis naar mijn huidige kalmte

Bijna 20 jaar geleden nam ik een definitieve beslissing, die mijn al op zijn kop staande leven, nog meer dynamiek gaf. Die beslissing zat er al even aan te komen en was helaas onontkoombaar. De kern van de relatie, waar ik toen ruim 22 jaar in leefde, herbergde een onmogelijkheid voor mij. Steeds meer ontdekte ik, dat ik mijn partner blijvend minder hetero ervaarde, als ik mezelf voelde. Dat was en is pijnlijk, maar wel de realiteit.

Daar heb ik mee geworsteld. Wist niet goed wat er echt was en daardoor werd delen en raad vragen moeilijk. Het was grotendeels mijn lastige proces. Een proces, waarvan ik wel voelde waar het naartoe ging. Ik heb alleen eerst echt alles, alles geprobeerd om niet op dat beslissende moment uit te komen.

Donderdagavond 12 september 2002 23.30 uur werd het me heel duidelijk, dat ik wel de stap moest zetten om verder mijn eigen weg te gaan.

Dat dit een spannende stap was, voelde ik heel goed. Alleen als het echt niet anders kan, ... dan moet het gewoon. 

Ik zeg weleens, dat ik geen brief geschreven heb met het verzoek om op deze aarde te leven. Nu ik hier toch ben, maak ik graag een prettig leven. Een leven, dat bij voorkeur ook waardevol is voor de samenleving waarin ik leef, de natuur en natuurlijk ook voor mijn naasten en mezelf.

Mijn echte zelf ontdekken heeft mij best wat tijd gekost. Zo'n proces is ook nooit klaar, denk ik. Wel ervaar ik mij nu op een moment in mijn leven waar ik oprecht blij en kalm van word. Nee, niet inactief, dat past me niet en dat vind ik ook zonde van de kansen die leven biedt.

Die afgelopen 20 jaar waren voor mij een boeiende reis. Met overigens een gezonde ecologische voetprint. 

Deze reis was intens en soms prachtig. Binnen het eerste jaar werd ik geconfronteerd met de diepste zorg voor mijn jong, die je als moeder maar kan voelen. Gelukkig liep dat goed af. Maar dat is een onderwerp, dat me bij het tikken de tranen in de ogen geeft. Niet erg, want het gevoel is niet langer weggestopt en dat hele traject heeft ook een mooie plaats gekregen. Dit soort belevenissen geven ook diepte aan wat er nu is en een terecht gevoel voor wat belangrijk is.

De reis was ook uitdagend op financieel gebied. Van jongs af aan wist ik, dat ik graag zelfstandig wilde leven. Een écht eigen leven, met eigen inkomsten, wel bij voorkeur in verband met een mij dierbare man.

Dat zelfstandige leven starten was een uitdaging. Begin jaren 80 kreeg ik op de UVA een studieadvies van mijn decaan, waar ik mij niet in kon vinden. Na een pittig telefoongesprek verzuchtte de decaan: "Oh, jij wil later werken, een eigen baan na je studie!" Dat gaf een passender studieadvies ... Ja, zo was dat soms nog in die tijd.

Die afgelopen 20 jaar heb ik voor die financiële zelfstandigheid soms flink moeten knokken. Ik startte die jaren met extra hypotheken, was de uitkopende partij, én een baanverlies door een reorganisatie. Om van mijn politieke avontuur maar niet te spreken.

Inmiddels woon ik 7,5 jaar in mijn handige appartement op een prettige plek in Hilversum van waaruit ik de rust en mezelf weer terugvond. Ik heb ervaren dat ik stevig sta en weer stevig ga staan, als dat nodig is. 

Me verbinden met lotgenoten, de "hetero van de homo", heeft me in contact gebracht met vele warme sterke vrouwen. Mijn woorden delen over het later uit de kast komen van je partner hebben mij veel rust gebracht. De diverse reacties op mijn woorden geven aan, dat ze bijdragen aan een langzame, betere zichtbaarheid van deze intense beleving, die in onze maatschappij én onze wereld veel voorkomt.

Vanuit die woorden heb ik mijn poëzie weer opgepakt. Mijn eerste bundel "Helaas niet voor mij" uitgegeven. Zondag draag ik weer voor op een open podium in Eindhoven en ik werk door aan een volgende bundel.

Mijn verder leven gaat en kan nu vanuit de kracht van kalmte. Zoals Kurma de schildpad in "De 7 geheimen van de schildpad" op pagina 101 "spreekt: "Wie met langzaamheid en bedachtzaamheid handelt, wordt rustig. Wie rustig wordt, wordt vrolijk en kalm. Vrolijkheid en kalmte zijn als sleutels die de poort naar het geluk openen."

Vanuit mijn gevonden balans en intrinsieke rust werk ik in diverse rollen voor studerend werkend Nederland en besteed ik verder tijd aan heterocoach, studeren en dichten. Hiernaast ervaar ik ook natuurlijke ruimte voor zang, sport en leven.

Wie weet biedt het leven mij ook in mijn echte privé nog wat moois. Stap voor stap leef ik genietend vanuit mijn huidige kalmte verder.

Foto: Helma Ketelaar