Posts tonen met het label kruispunt. Alle posts tonen
Posts tonen met het label kruispunt. Alle posts tonen

dinsdag 29 april 2025

Kansrijk kruispunt

De wereld toont me
Dat ik volgens de wereld
Een andere levensfase
In een andere levensfase
Ben gegaan

Is dat ook zo?
Vroeg ik me af
Vraag ik me af

Feiten wijzen erop
Met die feiten leef ik
Beleef ik
Maak ik mijn ...
Mijn eigen weg

Is dat ook zo?
Vraag ik me af
Vroeg ik me af

Ja!

Door mijn weg
Mijn gelopen weg
Sta ik op een kansrijk kruispunt
Mijn eigen cafetaria model
Met vele eigen levenskeuzes

De tijd is er
Mijn tijd is er
Om te voelen en te bedenken
Welke afslagen ik zie
Én ...wat me genietend gaat passen ...

Foto: Helma Ketelaar


 

zaterdag 20 mei 2017

Blijf dagdromen dromen en geniet je vandaag

Voor je het weet krijgt leven zomaar ritme of vorm. Dat komt doordat je soms even vergeet jouw leven op jouw manier te voeden. Dan vragen de dagelijkse zaken en de dagelijkse zorg al je aandacht en energie en lijkt het of het niet anders kan.

Dat zijn die fases waarop je levensweg recht lijkt, zonder kruispunten en afslagen naar waardevolle nieuwe ervaringen, kansen en onverwachte geluksmomenten. Waarop alles een soort van uitgestippeld en in beton gegoten lijkt. Dat is het niet, dat voelt soms zo.
 
De kansen en uitdagingen lijken dan weg en voor een ander. De strijkstok waarmee je warmte, diepte, verrassing en kleur aan je leven kunt geven, lijkt wel in je diepste verstopt en onvindbaar te zijn.

Dat is niet zo.
Je kunt die strijkstok altijd weer vinden en oppakken. Je kunt die strijkstok afstoffen en ter hand nemen. Je snaren een voor een stemmen, je strijkstok harsen en je adem laten landen. Gewoon diep van binnen. Zoals op deze zondagochtend. Luisterend naar de stilte en zelfs genietend van die ene kraai.

Laat je verrassen door de eerste toon, die uit je denkbeeldige cello te voorschijn komt. Diep, hoog, laag, traag, snel .... net wat past. En voel wat het met je doet. Waar word je geraakt? Wat opent zich? Welke beelden, geluiden en gevoelens ontstaan er in je hoofd, in je hart, in je lijf .... ?

Ga door, zoals het in je opkomt en geniet onbevangen van elke toon die er is, of die je even weglaat en die er mogelijk kan zijn en toch nooit komt. Want het is goed. Het is goed zoals het is en zoals het komt.

Dan merk je, dat je opent, want je dagdroomt weer. Je bent diep in jezelf aan het openen en alles wat op slot stond, komt stap voor stap voorzichtig weer te voorschijn.

Dat is de kracht van een toon op je (denkbeeldige) cello spelen. De kracht en de rijkdom die je je leven geeft, door te blijven dagdromen. Door je kansen te blijven voelen, te kunnen ervaren en opnieuw te durven ontdekken. Niet door op weg te gaan. Juist door jezelf van binnen te openen en van daaruit jouw leven te leven.

https://www.google.nl/search?q=lou+reed+perfect+day&ie=utf-8&oe=utf-8&client=firefox-b-ab&gfe_rd=cr&ei=VTAhWefcM5Pc8AeQmLOQDg

Blijf dromen
geniet je dagdromen,
blijf open
en geniet je vandaag.