Posts tonen met het label gedachten. Alle posts tonen
Posts tonen met het label gedachten. Alle posts tonen

zondag 8 september 2024

Ze vallen al!

In gedachten genoot ik
Een wandeling in de buurt
Een wandeling om te mijmeren

Beetje vooruit te kijken
Naar de herfst
Zelfs al even verder

Terwijl ik de zomer
Zeker de nazomer
Zo graag omarm, geniet

De natuur is het wel
Met me eens, merkte ik
De herfst viel me al op mijn hoofd

Deze herfst is vol verwachting
Voor mij en vooral voor mijn dierbaren
Vol verwachting van ...

Die eikels en kastanjes
... de herfst komt eraan
Ze vallen al!


 

Foto Helma Ketelaar



zondag 2 augustus 2020

"Veldgids" voor geluk

Leven doen we voor een groot deel "op onze eigen manier". Gevoed door onze omgevingen, die we tegenkomen, of opzoeken in ons leven, familie en onze eigen wijze om over de kunst van het leven na te denken en die uit te voeren.
Als je, net als ik, al langer moeder bent, mijn jong is inmiddels 36 jaar, dan krijg je voor verjaardagen wel eens cadeausuggesties, die je niet in eerste instantie verwacht, maar je ook wel nieuwsgierig maken.
Dat mijn zoon een meer sociologische en ook wel filosofische blik naar de maatschappij heeft, dat had ik wel ontdekt. Daardoor heb ik een tijdje terug, naar zijn suggestie, de Meditations van Marcus Aurelius en The prince van Niccoló Machiavelli voor hem gekocht. Die waren niet voor de boekenplank gevraagd, zal ik maar zeggen. Deze boeken werden met aandacht en tijd gelezen merkte ik.
Dat had "Sinterklaas" ook gemerkt, dus bij die cadeaus zat in datzelfde jaar het boek Letters from a stoic van Lucius Annaeus Seneca. "Sinterklaas" was wel wat gespannen of dit zelf bedachte cadeau goed was ingeschat. Nou, dat kun je wel zeggen, het was en is helemaal raak!

Wat ik merkte, was dat het niet alleen gelezen werd. Het gaf inzichten, die heel waardevol voor mijn zoon bleken en ik zag en zie, dat deze inzichten, wat er ook op zijn pad kwam en komt, hem tot steun waren en zijn. Dat maakte me nieuwsgierig. Eigenlijk is dat net zoiets als wanneer je kind een sport kiest, die jezelf nooit hebt beoefend, dan kun je daar ook benieuwd naar zijn.

Wij spraken en spreken regelmatig over zijn verkregen inzichten en ik had me al voorgenomen, om als mijn studie in deze zomer afgerond zou zijn, ik eens wat tijd zou gaan nemen, om me wat meer in deze filosofische inzichten, en zeker die van de stoïcijnen, te gaan verdiepen. Ik was benieuwd, of mij dat zou aanspreken en misschien zelfs wel tot denken zou kunnen aanzetten. Toen ik eind juni las, dat bij Ten Have De stoïcijnse gids voor geluk van Massimo Pigliucci zou verschijnen, leek me dat helemaal passen bij mijn plan om me eens wat in het stoïcijnse gedachtegoed te verdiepen.

Foto Helma Ketelaar

Ik kan niet anders zeggen, dan dit een rake keuze was en is. Pigliucci had in 2014 voor het eerst kennis gemaakt met Epictetus, een filosoof uit de eerste eeuw, die hem raakte met de woorden: 

"Eens moet ik sterven: moet het nu meteen, dan sterf ik nu. Als het straks pas moet, dan eet ik eerst iets, omdat het nu etenstijd is, en dan sterf ik daarna wel."

Deze Epictetus, wat niet eens zijn echte naam was, heeft onder meer een Handboekje (het "Encheiridion") achtergelaten. Dat handboekje, bleek Pigliucci, is door de eeuwen heen meerdere keren vertaald en heeft op verschillende momenten in onze Europese geschiedenis diverse leiders beïnvloed in hun denkwijzen. Het is ook in de zeventiende eeuw in het Chinees vertaald.

Het enthousiasme voor deze ontdekking van Pigliucci heeft geresulteerd in De stoïcijnse gids voor geluk.
Persoonlijk ben ik de auteur daar dankbaar voor. Wat een overzichtelijk, enthousiast en inzichtelijk geschreven werk.
Met na de persoonlijke inleiding een heldere opzet, feitelijk een leeswijzer, voor het zakboekje, dat naar mijn idee passend is voor mensen die kennismaken met het stoïcijnse gedachtegoed, als ook voor hen, die daar al meer bekend mee zijn.

Voor mij als beginner waren de inleidingen tot het stoïcisme en de filosofie van Epictetus welkom en zeker delen, die ik nog eens rustig stap voor stap ga nalezen.

De kern van De stoïcijnse gids voor geluk, de veldgids zelf, zoals Pigliucci dat noemt, kan ook prima gelezen worden, heb ik gemerkt, door hen die net als ik voor het eerst kennis maken met het stoïcisme. Het zijn 53 paragrafen, die wat mij betreft stuk voor stuk bruikbare denkvoer bevatten. Paragrafen, die Pigliucci in de lijn en volgorde van Epictetus heeft opgenomen. De auteur heeft ze van woorden uit deze tijd en ook voor ons herkenbare voorbeelden voorzien. Achter in het zakboekje zit een helder overzicht per paragraaf hoe hij de paragrafen op basis van Epictetus Handboekje heeft aangepakt. Voor mij nu vooral wel overzichtelijk, maar verder niet te duiden. Voor de meer ervaren stoïcijnen prettige achtergrondinformatie verwacht ik.

Als je net als ik wel interesse hebt, maar nog niet zoveel van stoicijnen weet, ben je misschien wel benieuwd naar zo'n paragraaf. In het onderdeel "Inzicht verwerven in je verlangens en aversies: je vermoedelijke misplaatste verlangens en aversies bijsturen", staat op pagina 73 paragraaf 27:

"NIETS IN DE WERELD IS SLECHT, en trouwens ook niet goed. Het is aan ons om te beslissen hoe we omgaan met wat er op ons pad komt". 

Ik weet niet wat dit met de lezers van deze blog doet; deze paragraaf heeft mij op vele manieren aan het denken gezet en als ik niet oplet, komt deze blog niet af, omdat ik weer verder denk...

Kortom: dankzij de interesse van mijn zoon, Pigliucci, Epictetus en uitgeverij Ten Have heb ik een zakboekje leren kennen, wat inderdaad een zakboekje voor mij wordt. Het heeft een prettig formaat en een mij welkome harde kaft. De stoïcijnse gids voor geluk zal ik nog vaak openslaan en om er weer eens én nog eens in te lezen. De inhoud gaat me nog vele overpeinzingen geven, die bijdragen aan het vormen van mijn beeld hoe ik mijn verdere leven ga oppakken.

Lijkt je dat ook wat? Als voormalig uitgever kan ik het niet laten, je van de precieze gegevens van deze uitgave te voorzien:

Massimo Pigliucci
Taal: Nederlands
ISBN: 9789025908607
Pagina's: 120
Publicatiedatum: 30-06-2020
Uitgever: Ten Have

Veel leesplezier en meer gewenst!





zaterdag 18 juli 2020

Ik wandel mij een helder hoofd

De behoefte om te wandelen komt bij mij al een behoorlijk aantal maanden diep van binnenuit. Op gegeven moment krijg ik gewoon het gevoel: "Ik moet naar buiten, wandelen".

Doordat dit nu al bijna driekwart jaar zo is, heeft het wandelen een logische plaats in mijn leven gekregen. Het is ook wel fijn om te doen en sinds de coronatijd er is, beduidend fijner dan daarvoor.

Ik wandel dan graag gewoon door mijn dorp. Nou is het dorp, Hilversum, waar ik woon best wel groot en nogal ruim opgezet. Er zijn van allerlei typen parken, wijken en buurten en zo nu en dan combineer ik het wandelen met iets nuttigs. Dan gaat de rugzak om.

Na iedere wandeling voel ik heel goed hoe heilzaam het wandelen is voor mijn (goed) herstellende hersenschuddingshoofd.

Daarom heb ik begin februari het artikel in Trouw over Shane O'Mara ook met veel genoegen en herkenning gelezen. Het artikel begint ongeveer met de zin: "Lopen bevrijdt onze geest, en sterkt ons geheugen."

Dat is precies wat ik merk nu ik sinds half november bijna dagelijks wandel. Eerder wandelde ik ook wel met enige regelmaat, maar nu ik al het goede, dat wandelen me brengt, extra bewust ervaar, laat ik het wandelen niet meer los.

"Te voet", zo heet het boek van O'Mara waar het artikel over ging. Het boek was nog interessanter dan ik eerst al had gedacht. O'Mara beschrijft vanaf de evolutie wat het voor ons mensen betekent dat we rechtop lopen; op twee benen. Hij schetst en onderbouwt hoe dit rechtop lopen onze actieradius en mogelijkheden heeft beïnvloedt.

Wandelen houdt ons aantoonbaar jong en levert ons veerkrachtige hersenen, schrijft O'Mara. Dat sluit mooi aan bij inzichten over de hersenen, die ik ook wel meegeef aan mijn studenten. Het brein is maakbaar, je kunt het trainen en goed voeden. We kunnen de hersenen door regelmatig te wandelen ook helder houden en versterken.

Foto Helma Ketelaar

Vooral buiten wandelen levert veel effect. Met meer personen wandelen heeft ook zeker waarde las, en ervaar, ik. Het alleen wandelen levert een mens dikwijls heldere gedachten en een letterlijke frisse kijk. Dat vind ik zelf ook heel waardevol.

In deze wat stillere tijd is het over het algemeen goed wandelen in mijn dorp en de andere steden en dorpen. Ik ervaar nu de waarde van een wandelbaar dorp. O'Mara heeft voor de stadsplanologen ook een tip: het woord EASE:

"Easy (gemakkelijk te belopen),
Accessible (toegankelijk voor iedereen)
Safe (veilig voor iedereen) en
Enjoyable (plezierig voor iedereen) zijn."

Als ieder nadeel dan toch zijn voordeel "heb", zoals Johan Cruijff dikwijls stelde; wat mij betreft houden we de bewandelbaarheid dan ook minimaal op dit huidige niveau. Delen we vanaf nu de steden en de dorpen meer in met oog voor het belang van een aangenaam wandelbare leefomgeving. Dan hebben we allemaal de kans om aan ons heldere hoofd te werken😉



maandag 8 juli 2019

Niets is gek

Rijdend door de velden
Tussen Troyes en Auxerrre
Reinigen mijn gedachten
De recent ervaren chaos

Gedachten
Die steeds weer blijven steken
Op deze drie woorden
Niets is gek....

Niets delen....
Levert.....
Een black box
Dat voelde voor mij als vreemd, gek

*  *  *  *

Wat je ook deelt of te delen hebt ....
Ik hou van het leven
Met de vele kleuren en in diverse gedaanten
Dus .... Niets is gek


Toch, als Iets zomaar opeens weg is
Ja, ....
Dat voelt voor mij als

Niets .... is .... gek