Posts tonen met het label begrip. Alle posts tonen
Posts tonen met het label begrip. Alle posts tonen

woensdag 19 januari 2022

"We can" blog uit 2013: "En u vroeg daarna nooit eens: “Hoe is het met je” "

"Vorige week las ik hier de blog van Tim de Jong over “Alledaags geweld”. (de toenmalige link werkt niet meer) Hij vertelt daar onder meer in dat hij Changemaker voor WE CAN is geworden. En hij schrijft: “We kunnen blijven toekijken maar ook proberen ons in te zetten voor een veiliger wereld”. Hij heeft daar geen weet van, maar zo’n zin komt bij mij binnen.

Ik ben ook Changemaker. Tenminste, ik heb me al een tijd geleden aangemeld en ik ontvang de mails. Zo nu en dan deel ik twitter- en facebookberichten van WE CAN. Daar blijft het tot nu toe bij. Terwijl ik weet dat dat alleen al voor mezelf niet zo kan blijven.

Natuurlijk ben ik me echt bewust van het feit dat we leven in een maatschappij waarin als mannen het moeilijk hebben, de vrouwen dat (soms) fysiek merken. Dat is in oorlogsgebieden. En dat zijn er nog steeds heel veel. Veel te veel. Het is ook hier in Nederland. En helaas overal in Nederland. Want juist ik besef, dat we onze monden er over houden, dat ik mijn mond er over houd en dat dat niet helpt.

Daarom nu, voor de eerste keer, maar eens wat naar buiten gebracht. Wel anoniem, niet vanwege angst voor mijn dader, wel in verband met de schaamte en deel onwetendheid van de mensen in korte kring daarom heen en wat dat in woorden voor mij en mijn kind kan betekenen.

Ik ben een vrouw waarvan men niet verwacht, dat ze ooit met huiselijk geweld te maken krijgt of heeft gehad. Zie er goed uit, universitair geschoold, goede banen en zelfs hier en daar een publieke functie, daarbij creatief en een goed sociaal leven. Een vrouw die zelfverzekerd en mondig overkomt en dat ook meestal is. Ook een vrouw, die ruim 20 jaar in een relatie heeft geleefd, waar binnen na anderhalf jaar wel huiselijk geweld voorkwam. Ik was toen nog jong, studeerde, nog geen moeder en wist niet wat te doen, dus ik bleef. Ik heb gemerkt en gevoeld, dat als je die eerste keer blijft, de stap om daarna toch om deze reden te vertrekken groot, voor mij te groot, is.

De eerste zomer dat ik samenwoonde met mijn toen nog vriend en latere man, heb ik de Zomeruniversiteit aan de UvA gevolgd. Heb ik volgens mij Karin Spaink, toen nog PSP, gehoord over dit onderwerp Huiselijk geweld binnen relaties en kon ik me niet voorstellen, dat ik me ooit een klap zou laten geven door mijn partner. Als dat al zou gebeuren, was ik natuurlijk direct weg. Tenminste dat dacht ik.

Het was er niet altijd, ik heb geen blauw oog gehad wel wat zichtbaar letsel. Ben ook op kwetsbare momenten letterlijk geraakt. Dat houd ik echt voor mij. Vanaf die eerste keer was het voor altijd anders thuis. Er was geen haat tegen mij. Er zat een puzzel in hemzelf. Dit had met zijn seksualiteit te maken en zijn strijd om echt te onderzoeken en eventueel daarna te erkennen, wat zijn seksualiteit is. Ik heb niet bewust geweten dat dat het was, wel dat er iets aan ten grondslag lag, dat buiten mij stond. Vanaf die eerste keer was er ALTIJD alleen al de dreiging wanneer we iets bespraken of als hij niet goed in zijn vel zat dat het weer kon gebeuren. Pas nu, nadat ik echt al ruim tien jaar uit die relatie ben, kan ik aan mezelf erkennen wat een druk dat op je legt als “slachtoffer”. Laat staan als dat geweld er altijd dagelijks is.

Van de meest kwetsbare keer bleken achteraf, ik was dat vergeten, mijn ouders, schoonouders, broer en schoonzus op de hoogte. Mijn zus was er een keer bij, dat het gebeurde. Toen ik mijn moeder ging vertellen, dat ik (eindelijk) ging scheiden, begon ze een verhaal van “stand by your man”. Ik was verbijsterd en heb gevraagd haar mijn hele verhaal eens echt aan te horen. Dit heeft haar verbijsterd: ze wist het en heeft na dat voorval  nooit meer gevraagd hoe het met haar eigen dochter was……

Als ik over huiselijk geweld en ook over oorlog en wat dat voor vrouwen kan betekenen zie, lees en hoor dan besef ik, dat we onze monden moeten open doen. Ik kan alleen maar voor mezelf spreken als ik zeg hoe moeilijk dat dit is. Want zelfs in onze “rustige” samenleving, kijkt je eigen kring naasten vaak de andere kant op en kun je je met je ervaringen in huiselijk geweld zo verdomd alleen voelen.

Dankzij de blog van Tim ben ik nu toch gaan schrijven. Een stuk dat ik nu schrijf, terwijl letterlijk mijn tranen op het toetsenbord vallen. Voor mij van opluchting, want delen helpt. Ook anoniem. Ook tranen vanuit het besef van het vele leed, dat terwijl ik dit nu rustig schrijf, vrouwen op dit moment nota bene thuis beleven.

Een WE CAN Changemaker"

Deze blog stond november 2013 op Atriaontmoet.nl

"We Can" is inmiddels gestopt.

woensdag 20 maart 2019

Ivo, mijn grote "kleine" broer(tje), toont ons hoe hij kijkt

Mijn broertje, Ivo, 2 jaar jonger en centimeters langer dan ik, toont vanaf vandaag nog meer hoe hij naar de wereld kijkt. Hoe hij zich daar bij voelt. Dat doet hij niet als iedereen. Zijn beelden en toelichting brengen ons dichter bij elkaar.
Ik begrijp mijn broer, waar ik heel gek op ben, gelukkig nu veel beter. Net zoals ik veel herinneringen van vroeger hierdoor beter begrijp en kan proberen aan te voelen.
Zijn boek heet "Hoe kijkt autisme".
Pas een jaar of 6 terug leerde ik, dat mijn broer Ivo in 2011 te horen kreeg, dat hij het syndroom van Asperger heeft. Dat is heel, ja hoe zeg ik het, jammer en tegelijk verhelderend. Vanaf toen kon er ook meer begrip groeien tussen ons, deze broer en zus, die heel gek zijn op elkaar. En elkaar ondanks dat niet zo begrepen.

Twee jaar terug heb ik voor het eerst de foto's van "Hoe kijkt autisme"van Ivo gezien in Rosmalen. Die tentoonstelling werd op 7 mei 2017 door de wethouder Paul Kagie geopend.
Foto Mark Luijckx
Dat was een rakende kennismaking voor mij met de foto's, die de afgelopen twee jaar inmiddels door velen zijn gezien en beleefd. Mijn eerste kennismaking met deze foto's hebben mij tot tranen geroerd.

Geroerd, door te ervaren hoe mijn broer het leven ziet en beleeft. Anders dan ik. Deze foto's hebben me veel begrip en meer inzicht opgeleverd.




Vandaag hebben de foto's een plaats gekregen in een mooi boek. Tijdens de diverse tentoonstellingen in Nederland van "Hoe kijkt Autisme" ontstond daar vraag naar.

Dus nu zijn er niet alleen de lezingen van Ivo en de tentoonstelling, die door het land reist, ook in het boek zijn Ivo's waarnemingen te beleven.

Ik merk zelf dat deze foto's het gesprek tussen mijn broer en mij verbreedt, vergemakkelijkt en verdiept. Ik ben er heel blij mee. 




De secretaris generaal Erik Gerritsen van het Ministerie van VWS was er vandaag ook blij mee. Ivo heeft de heer Erik Gerritsen vandaag in het midden van een kleine pop-up tentoonstelling van "Hoe kijkt autisme"op het Ministerie van VWS zijn boek mogen aanbieden.


Bij de ontvangst van het boek door de secretaris generaal bleek zijn interesse. 
Ivo toont de heer Erik Gerritsen ook de pop-up tentoonstelling van vandaag. 
De secretaris generaal zei toe, dat er nog een meerdaagse tentoonstelling later op het ministerie wordt ingericht.


Het was prachtig om als "kleine" grote, oudere zus van Ivo trots hierbij aanwezig te zijn.
Mooi dat hij zijn foto-hobby die hij al vanaf de lagere school heeft nu zo waardevol inzet.