Posts tonen met het label Museum. Alle posts tonen
Posts tonen met het label Museum. Alle posts tonen

zaterdag 18 november 2023

Tonia Stieltjes .. .wilskrachtinspiratie

Vandaag had ik me een inspirerende ochtend gepland door naar Singer te gaan om de expositie van Tonia Stieltjes te bezoeken.

Ik had al gelezen, dat ze de eerste en enige zwarte vakbondsleidster van Amsterdam was. Én dat zij veel is geschilderd door #JanSluijters, 

 

Foto Helma Ketelaar
waar ik graag werk van mag zien. Het beeld van de aankondiging van deze tentoonstelling bevestigde me verder, dat ik deze tentoonstelling gewoon heel graag in het Singer in Laren wilde gaan beleven. 

Daardoor heb ik ook de tentoonstelling La Grande Bleue gezien

Foto Helma Ketelaar

 

Nou ... ja ..., gezien ... hoe mooi het ook was en hoe ik ook van het werk van de diverse schilders én de Middellandse Zee houd ... ik kwam voor Tonia merkte ik.

Over Tonia had ik gelezen én gehoord in de podcast die ik via de site van Singer ontdekte. Ik was oprecht benieuwd!

Dat bleek me terecht! Wat een levensverhaal vol wilskracht, kansen zien en pakken ... leven!
Niet alles ga ik hier nu vertellen. Dat kan ik nu ook nog niet goed genoeg, want er is zoveel ... Er zijn nog vele indrukken, die ik rustig wil laten indalen.

Waardevol om een zo krachtige zwarte vrouw uit die periode (1881 - 1932) te leren "kennen". Een vrouw met zeker geen glad leven, een leven vol uitdagingen, waarin ze, is mijn eerste indruk nu, de kansen pakte die er lagen en leefde ...

Kortom, dit blog is eigenlijk een aanrader om, als dit je aanspreekt, wilskrachtinspiratie in Singer Laren op te gaan doen (kan tot 17 maart 2024) , en/of ... 

Foto Hema Ketelaar
dit prachtige door Waanders Uitgevers uitgegeven boek over Tonia  van Esther Schreuder te lezen. Ik heb het in de winkel in Singer gekocht en denk dat dit mooie literatuur voor me is in dit regenachtige weekend.


donderdag 3 februari 2022

03-02-2022 Een rijke Belgische kunstervaring genoten in Singer, Laren

Het voelde verrijkend, luxe en bijna onwerkelijk om weer eens live een kunsttentoonstelling te beleven. Hoe fijn is dat! Ondanks de niet zo goed door mij ingeschatte regen, met name op de terugweg, zit ik nu al een paar uur thuis van oor tot oor te grijnzen. Wat doet dit me, ondanks alle mondkapjes, regels en codes, goed!

Hoe ik daar kwam? Er was een rondleiding georganiseerd door Humanistisch Verbond Afdeling 't Gooi, Vecht, Almere en daar las ik over in het recente regionale mededelingenblad.

 
Foto: Helma Ketelaar

Sinds januari 2019 lees ik bewust de tweewekelijkse digitale nieuwsbrief van het Humanistisch Verbond en vanaf december 2020 ben ik ook lid. Dat viel natuurlijk midden in alle corona regelingen, waardoor ik wel gelezen heb wat de landelijke organisatie en de regionale afdeling doen, maar iets meemaken was nog niet gelukt. Nou ja, ik had wel al contact met Ties Grijpstra, de regionale voorzitter. Dat laatste heeft recent geleid tot een heel prettig kennismakingsgesprek, waarin we veel bekenden blijken te delen, en tot mijn deelname sinds afgelopen maandag aan het regionale bestuur hier van het Humanistisch Verbond.

Mijn bezoek vandaag aan Museum Singer Laren had dan ook twee redenen. Ten eerste wilde ik graag ervaren hoe zo'n activiteit door de Afdeling 't Gooi, Vecht, Almere van het Humanistisch Verbond  georganiseerd wordt en welk interesse hiervoor is. Ten tweede wilde ik heel erg graag eindelijk weer eens een tentoonstelling live genieten. Én ja, natuurlijk heb ik zo'n mooie #Waanders catalogus mee naar huis genomen om goed na te genieten en me te herinneren om minimaal nog een keer terug te gaan om deze schilderijen nogmaals in me op te nemen en te beleven. 

Foto: Helma Ketelaar tentoonstelling Museum Singer, Laren
 

Rakende, diverse kunst van onze zuiderburen uit de periode ca. 1870 - 1970 die door Singer Laren in echt te genieten overzichtelijke zalen is verdeeld, waarin ruimte is voor de stromingen als realisme, impressionisme, symbolisme, luminisme, fauvisme, expressionisme en surrealisme. Veel mij aansprekend werk, natuurlijk grotendeels van mannelijke schilders. Daarom vraag ik je, als je de tentoonstelling gaat bezoeken, of wanneer je de uitgave Belgische Meesters van Waanders aanschaft, toch ook de tijd te nemen om te genieten van het werk van Anna Boch "Dunes au soleil" (Duinen in de zon). Een werk van Anna waar ik van genoot en eindeloos bij weg kan dromen.

Er was en is veel te genieten in Singer Laren. De rondleiding door Museum Singer Laren van vanochtend, die onze afdeling van het Humanistisch Verbond had georganiseerd, leverde mij extra beeld en beleving bij deze tentoonstelling. Als het coronatechnisch mogelijk blijft, zit er binnenkort nog zo'n rondleiding bij een volgende tentoonstelling in Museum Singer Laren in de planning. Ik ben daar, als het me enigszins past, graag weer bij. Eerst eens zien, wanneer ik deze tentoonstelling nog een keer kan gaan beleven.

Foto: Hema Ketelaar brochure Museum Singer, Laren   

Deze coronatijd maakt me nog meer duidelijk hoe rijk het is,
als je,
weer,
 live van kunst en cultuur kunt te genieten.