zondag 19 mei 2024

Een “collegiaal” mes

15 jaar terug

Belandde door angst
angst voor persoonlijk “gewin”
het van schouder aan schouder staan
staan voor de zaak
waar we voor geacht werden te staan
in mijn rug een “collegiaal” mes

Het was de tijd
waarin witte oudere mannen
elkaar soms zo begrepen
dat ze schouder aan schouder staan
staan voor de zaak
als eerder en later … “even” vergaten

Het was de tijd
waarin jonkies niet altijd
altijd hun echte persoonlijke
persoonlijke kompas volgden
zagen, kenden, wilden kennen …

Na 35 jaar actieve politiek
waarin ik de “narigheid”
vanaf mijn 16de van dichtbij
dichtbij meemaakte:
“het overheersen van persoonlijk belang”

Voelde ik zelf
voelde en (h)erkende ik
zelf een politiek mes
politiek mes in mijn rug

vechten/overleven/stapje terug ?

Werd voor mij
mijn stapje terug

...

Ik wist waarom ik
ik daar zat … om
mijn maatschappelijke bijdrage
te leveren

Mijn zakelijke carrière
onderbroken …
voor even … of …

Mijn maatschappelijke hart
hart en levenshouding
gevolgd

Nu 15 jaar later
was de eerste weg
alleen
nog allener
zelfs best alleenst

Weet

Het leven kan ik leven
blijvend vanuit mijn hart
mijn hart …
en …
mijn eigen levenshouding

Daardoor loop en leef
loop en leef ik momenteel
op een prachtig
rijk
maatschappelijk
delend
levenspad

 

...

Toch

Dat “mes” had niet écht gehoeven

...

Foto Helma Ketelaar
'Bevlogenheid" van Ger van Tangeren
Ontvangen via burgemeester Ernst Bakker


 

 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten